Stijn Ank

 
 
 

Het oeuvre van Stijn Ank is een extensief onderzoek naar de relatie tussen materie en leegte en naar de verschillende manieren waarop hedendaagse beeldhouwkunst in relatie staat tot de omringende ruimte.

Het werk vertrekt steeds vanuit een mal met diverse materialen, zoals hout, aluminium, lood, rubber, glas of plastic. Die mal markeert de grenzen van een ruimte. De gemarkeerde (rest)ruimte wordt gevuld met (gepigmenteerd) gips, dat stolt tot zijn uiteindelijke verschijningsvorm. Het resultaat is zowel broos als robuust, gevoelig en solide, licht als een veer en zwaar als lood.

 
 

De werken zijn niet zozeer sculpturen in de ruimte, maar vooral 'houdingen' of 'subjecten' die uit de ruimte zelf verschijnen. Ze verwijzen niet naar de werkelijkheid of naar zichzelf als voorwerpen, maar definiëren zich op basis van de relaties met de kijker en de ruimte, die aldus voortdurend verandert.

Specifiek voor Cwart werd het werk Endless Column 08.2014 gekozen (in een vertaling van gips naar brons), als richtinggevend en leidend subject voor de toekomst van het kunstplatform.

 
 
 
 
 
 

De zuil is binnen de beeldhouwkunst een origineel vraagstuk waarop vele kunstenaars een antwoord hebben gezocht. Ze neemt een verticale houding aan die hemel met aarde lijkt te willen verbinden. Daarom is de zuil, net als onze lichamen, statig, plechtig, recht en levend.

Dit werk biedt een ander perspectief op de historische relevantie van de zuil. Het benadrukt de eigengereide rol van de materie en de mal voor het creatieproces. De mal is in dit geval gemaakt van gestapelde zandzakken. Door de loodrechte stapeling van de zandzakken ontstond een verticaal werk dat zich door zijn gewicht een eigen houding aanmat. De materie zocht zich een weg in de door de zwaartekracht gevormde mal.

Zo zit niet alleen de beweging van het materiaal vervat in de zuil, maar ook de dynamische logica van de zwaartekracht. Meer nog dan een gebeiteld beeldhouwwerk is deze zuil een pure sculptuur, omdat ze de materie haar werk heeft laten doen, zonder oog voor de inmenging van de kunstenaar zelf. De negatieve ruimte waaruit het werk is ontstaan, bevestigt de ruimte waarin het werk zich bevindt.

Net als de andere werken verbeeldt Endless Column 08.2014 de essentiële dynamiek van het leven. Het roept de vragen op die we ons moeten stellen wanneer we ons een houding willen geven in de ruimte en het leven rondom ons.

 
 
 
 
 
 
 
Reserveren